Abro Ne Beiye 1-2

De senaste veckorna har plugget kretsat kring Afrikansk populärkultur, vilket lett till att jag – på skoltid kunnat vältra mig i skräckfilm made in Ghana och Nigeria! Jag tänkte slänga upp några korta recensioner och dela med mig av några guldkorn och bajskorvar som jag stött på i den Afrikanska träskfloran. Här följer en snabbis av rysliga; ”Abro Ne Beiye 1-2”

Broder Vincent är en djupt religiös och framgångsrik hedersknyffel som lever en tillsynes bekymmersfri tillvaro i sällskap med sina föräldrar, sin efterblivne bror och sin blivande fru. Men under den lugna ytan konspirerar onda krafter för att förstöra Vincents lycka. Vincents mor Dufie ägnar sig åt svart magi och gör allt för att blidka sin häxdrottning, hon är till och med beredd att överlämna sin sons själ till mörkrets krafter. För att lyckas med sin diaboliska plan måste Vincents stundande bröllop havereras. Dufie får dock problem eftersom Vincent skyddas av guds änglar och byns präst. Häxdrottningen gillar inte Dufies sätt att hantera ärendet så hon skickar back-up i form av en demonisk don-juan som lyckas förstöra äktenskapet. Vincent blir inte singel särskilt länge eftersom ondskans makter sammanför honom med den förtrollade och förtrollande Natasha. Byns präst anar ugglor i mossen och snart rasar en laser-och-eldbolls-fajt mellan gott och ont.

Precis som merparten av all Nollywood/Gollywoodproduktion så har Abro Ne Beiye en plot som bygger på kampen mellan Kristendom och hedniska religioner där karaktärerna är extremt ensidiga. Den Primitiva scenografin och de skrattretande dataeffekterna (som känns 8-bit) skvallrar om en minimal budget, men också om stor uppfinningsrikedom. Det expressivt/fysiska skådespeleriet bidrar till en viss ryslig atmosfär.

Är du nyfiken på Afrikansk skräckfilm så är ”Abro Ne Beiye” en bra början.  Nu ser jag fram emot att del 3-4 skall dimpa ner i brevlådan.

Stålmannen aint got nutthin on me!

Stålmannen aint got nutthin on me!

Damien aint got nutthin on me!

Damien aint got nutthin on me!

Jultomten aint got nutthin on me!

Jultomten aint got nutthin on me!

Linda Blair Aint Got Nutthin On Me!!!

Linda Blair Aint Got Nutthin On Me!!!

Killink aint got nutthin on me!

Killink aint got nutthin on me!

Beväpnad med ondskans peruk!

Beväpnad med ondskans peruk!

Cock-teaser from hell

Cock-teaser from hell

Nu ser jag fram emot att del 3-4 skall dimpa ner i brevlådan.

Nu ser jag fram emot att del 3-4 skall dimpa ner i brevlådan.

Originaltitel: Abro Ne Bayie 1-2. Miracle Films, 2007. Genre: Nollywood/Religiös Rysare. Produktionsår: 2007. Regi: Cémeka Uba (Don). Skådisar: Mercy Asiedu, Bernard Aduse-Poku, Benny A, Siwah, Shasha Opoku, Gottfred Opoku-Mensah, Yaw Adu, Isaac Amaming Kwarteng, Barbara Amayah A. Amantey, Papa Yaw Premoh. Speltid: 95min (del1) + 81min (del2) Subtitles: ”Engelska” Audio: ”Engelska”

Etiketter: , , , , , , , , , ,